maandag 4 september 2017

Een oogjes update: het haken van de strips

Tijdens de vakantie haakte ik ook eindelijk weer eens aan de oogjes deken!
Ik had mezelf opgelegd om in ieder geval alle oogjes te hebben gehaakt vóór de vakantie voorbij zou zijn.






En toen was daar het moment dat ik het allerlaatste oog haakte!!



E I N D E L I J K !!!


Wat was ik blij dat dit klusje was geklaard, ik kon dan ook even geen oog meer zien.
Dus ik ben tussendoor eventjes met een ander project bezig geweest, maar nu is daar het moment aan gekomen om de oogjes aan elkaar te haken.

Allereerst moet je zorgen dat alle oogjes op volgorde liggen.
D.w.z aan de hand van het schema dat bij het patroon zit.
Klik HIER voor het complete patroon (in het Engels)

Wanneer je alle oogjes keurig "gelabeld" hebt, (oog A, oog B, oog C, ect. ect.) is het eigenlijk een kwestie van de juiste ogen per strip te gaan sorteren. 
Nouja......oke.......dat is best wel eventjes puzzelen ;-) 


Ik beloofde jullie een hele poos geleden het vervolg van Nederlandse vertaling te geven.
Het haken van de oogjes tot strips.
En wat in het vat zit verzuurd niet.......

Maar eigenlijk is het kijken naar de instructie video van Jessie, de ontwerpster van deze deken, al voldoende om aan de slag te gaan. 
Ze doet het zó goed voor, dat je heel gemakkelijk zelf kan "meehaken" 




Ik heb de video eerst helemaal bekeken, vervolgens heb ik mijn eigen ogen en garen erbij gepakt en "meegehaakt". Maar natuurlijk heb ik ook alle steken even opgeschreven als kleine handleiding voor mezelf en deze deel ik dan ook met jullie.

Het haken van de "strips" 

Toer 1: Begin met een lange draad ivm de kwasten die je op het einde maakt.
Maak een lus aan je haaknaald en dan 1 losse.
* Halve vasten in de 25 steken, dat zijn de steken tussen de 2 dubbelstokjes van het oog.
5 lossen, haak deze écht heel losjes, want op de terugweg haak je daar 5 halve vasten in.
Dit herhaal je bij alle 7 ogen, zodat je een lange sliert krijgt.
Na het 7e oog haak je 2 lossen en ga weer terug 25 halve vasten haken.
5 halve vasten in de achterste lus van de 5 lossen. Kijk goed naar het filmpje!!
Dit herhaal je alle ogen terug.
Halve vaste in de achterste lus van de eerste losse.
Hecht af met een lange draad.

Toer 2: Aanhaken met een lus en laat weer een lange draad zitten voor je kwast.
Maak een staand stokje in de losse ruimte, goed kijken naar het filmpje, ze laat dit wederom goed zien! Haak nog 3 stokjes erbij.

Dan gaan we stokjes in het "oog" haken.
Begin bij de eerste steek, let op dit is de steek van het oogje zelf, niet in de net gehaakte halve vasten!
Een stokje niet afhaken, in de tweede steek een stokje en deze samen afhaken (2 samengehaakte stokjes over 2 steken) 
Idem in de volgende 2 steken.
- 5 stokjes
- 2 stokjes in dezelfde steek
-5 stokjes
-2 stokjes in dezelfde steek
-5 stokjes
2x samengehaakte stokjes (over 4 steekjes, zoals in het begin)
5 stokjes in de halve vasten.

Dit stukje herhaal je bij alle ogen.
Bij het laatste oog haak je 2 stokjes, 2 lossen en 2 stokjes in de losse ruimte van de vorige toer.
En dan weer alle ogen terug naar het begin waar je met 3 stokjes in de lossen ruimte afsluit.
Afhechten, maar denk aan de lange draad ;-) 

Ik ben ervan overtuigd dat na het kijken van de instructievideo en deze kleine handleiding, jullie zeker ook alle ogen aan elkaar kunnen haken!


Ik zit nu helemaal in "the flow" van het maken van deze strips.
Spoedig kan ik deze strips aan elkaar gaan haken en dan......is de oogjesdeken alweer bijna klaar!
Voor het aan elkaar haken kom ik zeker nog weer terug, want ook daar is een instructie video van :-) 

Lieve Groetjes
Tertia



10 opmerkingen:

  1. Wow das wel een werk deze deken in wording. Maar nu is het einde weer wat meer in zicht. Ik denk dat het een prachtige deken wordt in jou kleuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg bedankt voor deze uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Tertia,
    Het einde is inzicht. Wat een mooie kleuren. Veel plezier met haken verder :-). Ben benieuwd naar het eindresultaat.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Straks kun je zo trots als een pauw zijn op deze deken😉

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat wordt de deken mooi. En jouw kleuren zijn prachtig! Ik ben erg nieuwsgierig naar het eindresultaat. En dan mag je zeker weer iets nieuws gaan beginnen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hihi goedemorgen Terray
    hoe zeggen ze het ook alweer: stil gewacht en gezwegen. nooit meer verwacht en toch gekregen supermooi en duidelijk met deze kleuren ben zo blij ermee fijne dag ada

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heel mooi, hopelijk krijgen we nu snel de afgewerkte deken te zien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat! Hij word zo mooi! Ik vind je kleuren ook geweldig. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow, wat een werkje! Maar zo prachtig! Laat je maar meegaan op de flow want ik ben benieuwd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je hebt wel eer van je werk. Het wordt echt heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!