woensdag 30 november 2016

Mijn Airfryer avontuur, met recept!

Vorige week liet ik jullie weten dat ik als bloginsider van Sofie en Jorrit van Lekker&Simpel,  de Airfryer van Philips mag testen.
Natuurlijk ben ik met dat "ding" aan de slag gegaan, het was (en is) een heel avontuur kan ik je vertellen!!



Als eerste gingen we natuurlijk de frietjes testen.
Toen de Airfryer werd gebracht kreeg ik ook 2 zakken "Aviko, super Crunch Airfryer frites" erbij.
Philips garandeert 100% krokantgarantie......Wij waren natuurlijk super benieuwd.

Maar Philips heeft niets teveel gezegd....de frietjes zijn inderdaad 100% krokant en smaken goed.
De smaak is wel anders dan "gewone" friet (uit de frituurpan), minder vet (wat natuurlijk logisch is omdat in een Airfryer de frietjes d,m,v, hete lucht gebakken worden) en meer aardappelsmaak.
Het is dus écht verantwoord genieten van een (niet) vette hap!


Een kroket bakken was nog wel even een dingetje.....
In de vriezer hadden we gewone kroketten liggen dus tja....die mikten we ook in de Airfryer.
Mmmmm de kroketten waren knapperig en warm van binnen, maar wel wat bleekjes aan de buitenkant. Tussen de oren rijmde dat niet helemaal......terwijl er écht niks mis was met de smaak vind ik dat kroketten toch een beetje bruin horen te zijn.
Een paar dagen later deden we een nieuwe poging maar dan met een "ovenkroket" 
Deze kroket is speciaal geschikt voor de oven en kan ook in de Airfryer....


Jaaaaaa dit ging veel beter, met smaak aten wij een broodje kroket als lunch.
Dus voortaan kopen we toch maar de "ovensnacks".
Overigens gaat een gewone frikandel wel goed....hij zet wel iets meer uit en nijgt om te barsten maar de smaak is prima én geen vette handjes!!


Omdat wij van warme lunches houden heb ik ook een tosti gemaakt.
Tosti salami, tomaat en kaas. Mmmmm lekker!
Het brood was knapperig en de kaas gesmolten. Voordeel van een tosti uit de Airfryer is dat hij er niet platgeslagen uitkomt (wat wel het geval is met een tostiapparaat) 

Mijn experiment ging verder......


Ik was geïnspireerd door DIT recept.
Ik maakte deze eiermuffins als volgt:

3 eieren los kloppen.
In een siliconenvormpje langs de zijkanten 2 plakjes katenspek leggen.
een halve paprika in kleine blokjes snijden en bij het los geklopte ei doen.
Geraspte kaas bij het mengsel doen en in de vormpjes gieten.

In eerste instantie heb ik de muffins 6 minuten afgebakken op 175 graden.
Maar het eimengsel was nog niet gaar van binnen.
Opnieuw 3 minuten in de Airfryer gedaan maar het was nog steeds niet gaar.
Pas na de 3e keer was de eier-muffin gaar.
Dit was echt even een leermomentje....het zijn natuurlijk allemaal richtlijnen aan baktijden en je zult zelf moeten experimenteren en durven doen! 

Zo wilde ik ook "Monkeybread" maken. Ik kreeg een heel lekker recept door, alleen was dit gerecht geschikt voor een gewone oven. Ik gebruikte ook wat andere ingrediënten maar ging ermee aan de slag......


Op het eerste gezicht ziet dit er toch heeeeeel erg lekker uit? Maar dit was toch een echte misser geworden :-(
Bovenop werd steeds donker en zwart, terwijl de binnenkant totaal niet gaar werd.
Na 3 pogingen om het geheel toch gaar de krijgen gaf ik het op. Helaas.......
gelukkig smaakte de frietjes uit de Airfryer wel goed ;-) 




Affin....ik liet mij niet ontmoedigen door deze misser.
Ik vond een heel lekker recept van een "Schotse eierbal", ook wel "verstopte ei" genoemd.
HIER vind je het recept.
Omdat ik geen olie spray voor handen had, deed ik een klein drupje olie in de Airfryer zelf.
Hierdoor werden de ballen lekker knapperig en bruin aan de buitenkant.
Mmmmm heerlijk met stamppot andijvie! 


Ook werd ik helemaal blij van krieltjes uit de Airfryer! 
Koelvers van de supermarkt en op de verpakking stond zelfs dat het geschikt zou zijn voor de Airfryer!
En dat is het zeker! Heerlijke krokante krieltjes die niet druipen van het vet.
Ik wordt steeds enthousiaster over de Airfryer.

Tijd om onze favoriete wrap uit de Airfryer te gaan maken.
Wrap met krokante kipreepjes en knoflooksaus.
Normaal gesproken neem ik kant en klare krokante kipschnitzels, maar nu ben ik de uitdaging aangegaan om een eigen variant te maken van kipfilet gepaneerd met cornflakes.


Wrap met krokante kipreepjes en knoflooksaus 
(3-4personen)

Ingrediënten:

500 gram kipfilet in brede repen gesneden
12 plakjes ontbijtspek (of katenspek)
2 los geklopte eieren in een diep bord
Cornflakes, zeer fijn gemaakt in een diep bord
1 eetl. kipkruiden
Ceddarkaas, in reepjes zodat ze op een kipreepje passen
IJsbergsla, in reepjes gesneden
3 tomaten, in plakjes gesneden
2 rode uien, in halve ringetjes gesneden.
pak grote wraps (6 stuks, van de Aldi)
Zelfgemaakte knoflooksaus (klik HIER voor het recept) 

Voorbereiding:

Bak de plakjes ontbijtspek in de Airfryer, 4 minuutjes op 200 graden. 
(LET OP: dit is een richtlijn....de 2e portie was sneller bruin)
Laat de plakjes ontbijtspek uitlekken op een keukenpapiertje.


Ik heb de Airfryer laten afkoelen en daarna schoongemaakt, want er kwam behoorlijk wat vet van het ontbijtspek af. 

Intussen ging ik de repen kipfilet paneren.
Eerst door het ei en daarna door de fijngemalen cornflakes vermengd met de kipkruiden.


Verwarm de Airfryer voor op 200 graden.
Bak in porties de gepaneerde kipreepjes in 7 minuten krokant en gaar.
(Ik deed een klein drupje olie in de pan)
Leg de laatste minuut een reepje Cheddar kaas op de kipreepjes.

Bereid intussen de wraps volgens aanwijzing op de verpakking in de magnetron.
Leg een wrap op een bord en beleg met 2 plakjes gebakken ontbijtspek, reepjes ijsbergsla, 2 plakjes tomaat en rode ui.
Haal voorzichtig 2 krokante kipreepjes uit de Airfryer (met een tang) en leg deze op je wrap.
Naar smaak nog wat knoflooksaus erover doen en rol je wrap op.
Eet smakelijk!!


Wij hadden per persoon genoeg aan 2 wraps.
Deze uitdaging was zeker geslaagd! Heerlijke krokante kipreepjes, die niet druipen van het vet.
De beste wrap "ever" :-) 


Zoals je ziet is de Airfryer veelzijdig in gebruik....niet alleen om friet en snacks in te bakken.
Ik ben nog lang niet uit geëxperimenteerd......ik wil aankomende week ook nog een cake gaan bakken en kijken hoe de vissticks uit de Airfryer komen ;-) 

Ik houdt jullie op de hoogte en binnenkort plaats ik nog een review over de Airfryer op deze blog.

Lieve Groetjes 
Tertia

P.s....mocht je deze wrap gaan maken, laat me weten of het gesmaakt had? Ik ben super benieuwd naar jullie bevindingen 


16 opmerkingen:

  1. Wat een positieve ervaringen met de airfryer. Langzaam slaat jouw enthousiasme over. Ik zet de airfryer op mijn verlanglijstje om voor te sparen (helaas te duur als Sinterklaascadeau).

    Veel bak- en eetplezier, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou je bent wel heerlijk aan het experimenteren. Ik zou er trek van krijgen. Ik heb wel een vraag, kun je al deze dingen ook niet gewoon in een oven zo klaarmaken of gaat het echt anders/sneller...? groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk kan je al deze dingen ook in een oven maken maar inderdaad de airfryer is sneller en veel gemakkelijker in gebruik. Zie hem meer als ter vervanging van je frituurpan. En alle extra's wat je ermee kan doen als bonus!

      Verwijderen
  3. Ik ben ook een Airfryer-friek en maak ook een ontbijtje in het apperaat. Een afbakbroodje en een gekookt eitje en zo doe ik dat:
    Let op: Niet voorverwarmen!
    Afbakbroodje in het mandje, prik een gaatje in het ei en leg die erbij in het mandje en in 8 min. op 160 graden is je ontbijt klaar. Direct alles uit het mandje halen en het ei dompelen in koud water. Meer broodje en eieren kan natuurlijk ook.
    Kippepoten uit de airfryer zijn ook heerlijk.
    Succes met experimenteren. Groet El

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip....eitjes koken heb ik nog niet geprobeerd

      Verwijderen
  4. Wat leuk ! Ik zit zelf te twijfelen om er 1 aan te schaffen welk merk type heb jij? (Eerst nog flink sparen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Daan. Ik heb een Philips xl advance. Je moet je echt even verdiepen in soorten/prijs en merk. Er zit verschil

      Verwijderen
  5. Jeetje, dat dat allemaal kan wist ik niet. Jij hebt wel heeeeeel erg je best gedaan!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist het eerst ook niet. Google is mijn vriend 😉

      Verwijderen
  6. Oh die wraps zien er lekker uit! Ga ik zeker onthouden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Njam, njam, ik was helaas niet bij de gelukkige insiders om die te gaan testen! Jij dus wel!!!!
    Ook jouw blog stond niet meer tussen mijn lijst, zo vreemd, ben je maar weer gaan volgen.
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb net gegeten, maar ik kreeg spontaan trek toen ik jouw verhaal ging lezen. Vooral doorgaan met exprimenteren.....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hebben nu ruim één jaar de Airfryer, en ik kan hem niet meer missen!
    Een geweldig ding, met heel veel in kunt bakken!!!!!
    Friteuse hoef ik niet meer!
    Bij gebruik doe ik altijd aluminium folie in de onder pan, die vangt veel vet op, en dan blijft die mooi schoon!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip! Hier gaat de frituurpan ook de deur uit!

      Verwijderen
  10. Welke Airfryer heb je mogen testen? Op internet staan verschillende types/merken van Philips Airfrayers.
    Zou het fijn vinden als je dat nog even laat weten, dan ga ik hem ook aanschaffen, ben helemaal enthousiast na het lezen van je heerlijke recepten wat je met deze Airfrayer kunt maken!
    groetje, simone

    BeantwoordenVerwijderen
  11. je hebt me overtuigd hoor. Ik wil er ook eentje! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!