zaterdag 18 juni 2016

Een blogverhaaltje over een zeepje en zakjes :-)



Jammer dat internet geen geur kan verspreiden. Dit ruikt zoooo lekker!
Ambachtelijk en handgemaakte zeep uit de Beemster.
Ik kreeg dit lief cadeautje van Wilbert......je weet wel, de wolgarenman uit Hoorn ;-)

Deze zeepjes komen van het Beemster Zeepfabriekje.
Nouja...fabriekje....ze worden "gewoon" thuis in de keuken gemaakt. Elk zeepje wordt uitsluitend met natuurlijke, verantwoordelijke grondstoffen gemaakt.
Dat ruik en voel je wel wanneer je zo'n ambachtelijk zeepje gebruikt!

Foto komt van de Facebookpagina "Beemster Zeepfabriekje"

Eigenlijk vind ik het haast te zonde om deze zeepjes te gaan gebruiken, maar ik moest ze testen.
Dus hakte ik met de kaasmes? (ging prima hoor) een piepklein stukje van het zeep af.
Het schuimt fijn en ruikt zó lekker...
ik zat de hele tijd aan mijn handen te sniffen, heerlijk!!

Opeens zat ik te denken dat een gehaakt zeepzakje misschien wel leuk zou zijn om deze speciale zeepjes in te bewaren. Waarop mijn innerlijk Terts gelijk antwoordde...."Jemig Tertia doe effe normaal, zo'n gehaakte zeepzakje is wel heel erg truttig en suffig :-/
Maar toch moest ik het weten! 
Waarom zou je eigenlijk een zeepzakje gebruiken?

Nou...het is bedoeld om allemaal kleine stukjes, overgebleven zeep op te maken.
"Ons bint zunig" hé, hier in Nederland ;-) 
Dus dan is zo'n zakje met verzamelde zeepresten heel handig.
En door het zakje gaat je zeep ook extra schuimen.

Maar zeg nou zelf......zo'n (toch wel stiekem) leuke, zelfgemaakte zeepzakje om een heerlijk geurende zeepje is toch eigenlijk hartstikke leuk!! 
Staat ook leuk in de badkamer of is gewoon een lief cadeautje om weg te geven.
Dus ik raadpleegde Google eens voor een aantal patronen.

Foto komt van de website "aroma lifestyle"
Hoewel dit geen gehaakte patroon is, is dit zeepzakje heel eenvoudig en snel te maken.
Je hebt een simpele douche puff nodig, die je voor een habbekrats bij de Action kan kopen.


Foto komt van de weblog "Karin aan de haak"
Wil je toch iets gaan haken, dan is dit een vrij eenvoudig haakpatroon van "Karin aan de haak" 
Met een hele duidelijk uitleg (met stap voor stap foto's)


En via pinterest vond ik dit patroon.

Het patroon bestaat enkel uit deze haakschema, maar het ziet er niet moeilijk uit.
En met een beetje handigheid kan je de bodem aanpassen tot het juiste formaat voor jouw zeepje.


Foto komt van de website "Marrôt Design" 

 "Marrôt Design" heeft ook een leuke zeepbuideltje gemaakt. Het patroon kan je gratis via haar website downloaden.

Zo zie je maar dat er genoeg patroon voor zeepzakjes op het www te vinden is.
Dus niks niets truttig of suffig, het is eigenlijk heel praktisch en leuk om te maken.

Dus....... ben je in de buurt van Purmerend/Hoorn en omgeving......
Moet je echt even langs het Beemster Zeepfabriekje voor een ambachtelijk en handgemaakt zeepje gaan. Geen website maar wel een Facebookpagina, waar je het adres en de openingstijden kan vinden.

Lieve Groetjes
Tertia


3 opmerkingen:

  1. Hey Tertia,
    Leuk hoor. Die zeepjes. Inderdaad jammer dat je niet kunt ruiken door internet hihi. Wat een lief cadeautje en wat leuk om zelf een zakje te haken, heb ik ook al eens overwogen ;-).
    Fijne zaterdag.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, een zeepzakje. Ik heb het een aantal jaar terug gemaakt voor moederdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat enig deze blog. Inmiddels hebben we ook een website, helaas niet voor de gehaakte zakjes maar wel voor de zeepjes: www.beemsterzeepfabriekje.nl

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!