vrijdag 4 januari 2013

Doorquilten = eelt op de vingers :-/




Momenteel wordt er nog steeds volop doorgequilt aan mijn sampler.
Het 9de blok is doorgepit, ik ben ruim over de helft, nog 6 blokken te gaan.
Mijn vingertoppen doen zeer en er begint zich al een eeltlaagje erop te vormen. Maar ik ga stug verder.....Ik weet niet of ik dat doorpitten nou zo leuk vind, maar ik zie wel dat mijn quilt steeds mooier gaat worden.



Nu heb ik begrepen dat wanneer een quilt klaar is, er een heuse label achter op genaaid wordt. Maar waarvan en hoe wordt zo'n label gemaakt en wat komt er precies op te staan? Hopelijk kan een van mijn trouwe, quiltende bloglezeres mij tips en ideeën geven.

Lieve Groetjes
Tertia

12 opmerkingen:

  1. Je sampler wordt prachtig. Het doorpitten is ook niet mijn favoriete klus, maar inderdaad, de quilt wordt er prachtig van.
    Succes met de laatste loodjes.
    Groetjes, Antje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, wat wordt je quilt prachtig, ik vind zelf het doorpitten met de hand een heerlijk rustgevend werkje. Inderdaad, in het begin doen je vingers zeer maar als er eelt op komt gaat het beter hoor!! Absoluut moet er een label aan de achterkant van je quilt. Ik borduur (sticherie) meestal mijn naam en jaartal op een mooi lapje en zet 2 kanten mee vast aan de bies. De andere 2 kanten appliceer ik gewoon. Leuk voor je nazaten over 50 jaar of zo!! Weten ze precis wie die prachtige quilt heeft gemaakt. Succes, laat je het label nog een keertje zien?
    groetjes, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooh je schiet al lekker op met 't quilten Tertia. Wordt er wel heel mooi van.
    Ik quilt ook niet zo graag maar met de hand vind ik 't altijd 't mooist. Dus daarom doe ik 't wel.
    Ik borduur de labels wel eens met de borduurmachine, maar ik borduur ze ook wel met de hand op een lapje wat in m'n quilt zit. Met de blauwe stift schrijf ik de tekst en dan borduur ik de naam voor de ontvanger er op, de datum van maken en mijn eigen naam. Ook wel eens een bloemetje er bij of iets anders. Ziet er altijd wel leuk uit.
    Succes verder.

    gr.Heleni

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi! Nog even volhouden.
    Volgens mij verschilt het nogal eens wat er op het label komt. Zelf zet ik de datum, naam van de quilt en van mijzelf erop en de plaats. Soms ook de afmeting.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk die suggesties voor een label
    Ooit, ooit hoop ik ook eens een label te moeten maken, het klinkt zo lekker af.
    Maar je quilt wordt prachtig, dus dat komt helemaal goed!

    groetjes

    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh wow! Hij wordt mooi hoor! Ik vind het quilten zelf ook niet zo heel erg leuk & daarom blijven projecten bij mij wel erg lang in de doorpit-fase liggen. Mijn goede voornemen dit jaar is dan ook om een aantal quilts snel af te gaan maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hij wort heel mooi van het doorpitten. Ik maak mijn labels meestal met de borduurmachine. Mijn naam, datum, naam van de quilt en soms de naam van de ontwerpster.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat wordt hij mooi en ja eelt hoort erbij. Het label daar zet ik altijd de naam van de quilt, mijn naam, jaartal en of hij handgemaakt en/of handgequilt of machinegemaakt is.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind een quilt pas mooi worden als hij doorgepit is anders is het maar 'een lap'. Ik heb nog steeds wat moeite met een label. Eén keer heb ik gewoon met een stift achterop de naam van de quilt, mijn naam en de datum geschreven maar toen kreeg ik van de kinderen te horen dat ik dat maar niet meer moet doen, dus wordt het weer netjes op een lapje geschreven en er achterop genaaid.
    Groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik maak altijd werk van het label (als het ervan komt...) want dan vind ik het extra leuk! Meestal maak ik een klein blokje uit de voorkant of maak ik er een stitchery bij. De engeltjes en de jongensquilt en de antieke hebben een label. Wat je erop zet is hierboven al te lezen, soms doe ik het wat uitgebreider, soms ook niet. Als je de quilt ooit wilt insturen moet het label aan voorwaarden voldoen, kijk maar eens bij het Quiltersgilde. Succes met pitten (ik vind het heeeeeerlijk!)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hij wordt prachtig Terray.
    Ik maak ook altijd een label ik zet er de naam van de quilt, mijn naam, de plaats waar hij gemaakt is en de maand en het jaartal waarin ik hem afgemaakt heb op.
    Er hoort eigenlijk ook een tunnel aan zodat de quilt ook kan hangen, handig als je hem naar een tentoonstelling doet.

    Fijn weekend Hennie.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Die sampler wordt schitterend. Je weet het vast al, labels kunnen op allerlei manieren worden gemaakt. Je kunt het van een lapje stof maken, maar ook van een verdwaald blok... Als je voor de quilt staat komt het label aan de achterkant van de rechts onder hoek.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!