maandag 12 november 2012

Smurfensnot

Wie kent het niet....
"SMURFENSNOT" en sinds vorige week heeft mijn dochter het ontdekt.

Ze kwam thuis met de mededeling dat je zeep in een zakje moet doen, water erbij en dan wrijven.
Gelijk kwam de herinnering naar deze zakjes die ik als klein meisje vroeger maakte.
Spontaan pakte ik een boterhamzakje en deed een stukje zeep erin, water erbij, het knoopje niet vergeten en wrijven maar.....

Ohhh lekker zacht....wat een nostalgie ;-)


Ik ben eens gaan "googlen" op smurfensnot

Het was eind jaren 70, begin jaren 80 dat een nieuwe rage onze speelgoedwinkels veroverde: SLIME.
Een kleverig groen goedje in een potje, waar je absoluut niets mee aan kon vangen, behalve je moeder kippenvel bezorgen die het goedje al door het hele huis zag kleven... kinderen die Slime niet kregen van hun kippevellende ouders moesten hun toevlucht zoeken in de duistere wereld van de imitatie: het SMURFEN-SNOT !!

Je maakt smurfensnot met een diepvrieszakje, probeer dat maar eens zacht te wrijven! Het is bijna een strijd wie het zachtste smurfensnot maakt. Je kan het maken met afwasmiddel en crémespoeling of met (appeltjes)shampoo. Het is namelijk not done dat Smufensnot waterig is. Dan moet het knoopje weer uit het zakje en dat is natuurlijk vragen om moeilijkheden. het duurt dagenlang om zachte snot te maken.

Het recept van Smurfensnot
* 1 boterhamzakje
* 1 kastzeepje of afwasmiddel/cremespoeling of shampoo
* 20 cc water

Doe het zeepje (of afwasmiddel/cremespoeling/shampoo) en het scheutje water in een boterhamzakje. Laat er zo weinig mogelijk lucht bij. Doe voor de zekerheid nog een zakje eromheen, knoop de twee zakjes samen met een strak knopje in de boterhamzakjes. Zorg dat je nagels kort zijn en je geen kloven in de je handen hebt. Wrijf je handen warm en wrijf met het boterhamzakje tussen je handen zachtjes. Net zo lang totdat het zeepje helemaal op is.
Met een potloodpuntje of klein kloddertje verf, maak je kleur aan je snot. Genieten maar!



Lieve Groetjes
Tertia

15 opmerkingen:

  1. O wat leuk ja dit heb ik vroeger ook gehad, leuk om weer te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. tof, super leuk voor de kids.
    Onze kinderen hebben het ook gehad maar dat is heel lang geleden. Leuk die nostalgie.
    Vrolijke groetjes Renee

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jaaaa, smurfensnot! van appeltjesshampoo! Heel fijn ook als t zakje lek ging..... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk dat jeugdsentiment, wij liepen vroeger ook met zo'n zakje rond,later mijn jongste broertje en nog weer later onze kinderen.
    Groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dit was ik helemaal vergeten of verdrongen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die Slime, die ken ik nog wel (had het
    ook, tot ongenoegen van mijn moeder),
    maar dat smurfensnot, dat ken ik dus
    nog niet!
    Groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zat net tussen de periodes in denk ik, of het was na mijn tijd. Mijn zoon heeft het wel gehad, maar dan met een dino erin in een ei of een potje, verschrikkelijk spul!
    Bedankt voor je blogje, het brengt wel weer herinneringen aan de snottijd naar boven.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik voel het nog, het was echt heerlijk zacht.Zie je, alles komt weer terug.
    fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O ja, zo herkenbaar! Heb je er wel twee zakjes om heen gedaan voor de zekerheid?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja met wasverzachter! Al die pastelkleurtjes en lekker ruiken 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja met wasverzachter! Al die pastelkleurtjes en lekker ruiken 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  12. geweldig mijn kinderen hebben het ook vaak gemaakt en nu nog

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!